Publications
Ouvrages
Chaplier, Claire. & Anne-Marie O’Connell (coord.). 2019. Épistémologie à usage didactique : Langues de spécialité (secteur LANSAD). Paris : L’Harmattan.
Chaplier, Claire. (coord.). 2018. Writing and publishing research articles in English. Publications (special issue).
Chaplier, Claire. 2017. L’anglais des sciences : un objet didactique hybride. Paris : L’Harmattan.
Chaplier, Claire & Danielle Joulia (coord.). 2019 Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité (L'internationalisation des formations et l'enseignement / apprentissage des langues dans l’enseignement supérieur), 38(2).
Articles
Chaplier, Claire. 2022. Actes du colloque International sur la gouvernance linguistique des universités et établissements d'enseignement supérieur des 8 et 9 novembre 2018. Editions Polytechnique, 379-393.
Chaplier, Claire. 2022. From one language to another: creativity in ‘English for science’ and innovation in didactics of sciences. International Arab Journal of English for Specific Purposes, 5(1).
Chaplier, Claire. 2020. Le LANSAD : un continent oublié. Actes du colloque GLUEES des 8 et 9 novembre 2018. Éditions Polytechnique.
Chaplier, Claire. 2019. Thoughts on LANSOD teaching and learning in France: the example of English for science. International Arab Journal of English for Specific Purposes 2(1), 1-17.
O’Connell, Anne-Maire & Claire Chaplier. 2019. Preliminary reflection on Content and language integrated learning as a tool for teaching English in a globalised world. Proceedings of the Conference “Modern tendencies of the development of pedagogical techniques in medical education” (University Pedagogy - 2017), Krasnoyarsk, Russia, February 1-2. Medical University 2(1), 5-8.
O’Connell, Anne-Marie & Claire Chaplier. 2019. Introduction. In Claire Chaplier & A.-M. O’Connell (dirs.), Épistémologie à usage didactique dans le secteur Lansad, Paris : L’Harmattan, 21-31.
Chaplier, Claire & Danielle Joulia. 2019. Introduction. Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité 38(2).
Chaplier, Claire. 2016. From Scientific English to English for Science: Determining the Perspectives and Crossing the Limits. Arab World English Journal 7(4), 350-364.
Chaplier, Claire. 2016. Anglais des sciences, variété d’anglais de spécialité : réflexions sur la formation des enseignants en France. The Journal of Languages for Specific Purposes 3, 83-93.
Chaplier, Claire. 2016. Use of English in the Scientific Community in France: Obstacles and Stakes. The Baltic Journal of English Language, Literature and Culture 6, 4-24.
Chaplier, Claire & Anne-Marie O’Connell. 2015. ESP/ ASP in the Domains of Science and Law in a French Higher Education Context: Preliminary Reflections. The European English Messenger 24 (2), 61-76.
Chaplier, Claire & Anne-Marie O’Connell. 2015. Prolegomena to the Epistemology of Languages for non-Specialists: the Example of CLIL. Journal of Language and Cultural Education 1, 130-144.
Chaplier, Claire. 2015. Réflexions sur la relation enseignant-étudiants dans un dispositif hybride: cas d’étudiants LANSAD-sciences. Syn-Thèses 7, 3-20.